Stiri

Pentru cine este obligatoriu certificatul de integritate comportamentală și ce reprezintă acesta

Pentru cine este obligatoriu certificatul de integritate comportamentală și ce reprezintă acesta
Certificatul de integritate comportamentală este necesar pentru mai multe locuri de muncă, unde se lucrează cu persoanele vulnerabile.

  Certificatul de integritate comportamentală este un document care se eliberează persoanelor fizice şi care atestă neapartenenţa în registrul naţional în care sunt incluse persoanele care au săvârşit infracţiuni sexuale.

În ce condiţii ai nevoie de certificatul de integritate comportamentală

 Poliţia Română a implementat în anul 2019 Registrul Naţional automatizat, cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale sau abuzuri împotriva minorilor şi persoanelor vulnerabile. Adeverinţa pentru integritate comportamentală este obligatorie pentru angajaţii din instituţiile de învăţământ, sănătate şi protecţie socială, dar şi pentru cei care au un contact direct cu persoanele în vârstă, copiii sau persoanele cu dizabilităţi.

Pentru cine este obligatoriu certificatul de integritate comportamentală și ce reprezintă acesta

 Acest certificat se eliberează la cererea titularului, de către secţia de Poliţie din raza domiciliuliu şi are o valabilitate de şase luni. Instituţiile de învăţământ, de sănătate sau protecţie socială pot primi şi ele o copie a certificatului, însă doar cu acordul persoanei verificate.

 Persoanele care vor apărea în Registru sunt autoare a unor infracţiuni precum trafic de persoane, trafic de minori, proxenetism, exploatare a cerşetoriei, folosire a unui minor în scop de cerşetorie, folosire a serviciilor unei persoane exploatate, folosire a prostituţiei infantile, viol, agresiune sexuală, act sexual cu un minor, corupere sexuală a minorilor, racolare a minorilor, hărţuire sexuală, folosire abuzivă a funcţiei în scop sexual, pornografie infantilă, ultraj contra bunelor moravuri şi incest.

 La începutul anului 2020, peste 45.000 de persoane înscrise în evidenţele cazierului judiciar făceau şi obiectul Registrului, acestea săvârşind infracţiuni prevăzute de Legea nr. 118/2019. Informaţiile privind persoanele înscrise în evidenţele Registrului pot fi comunicate doar personal sau prin împuternicire. 

 Persoanele înscrise în Registru pot fi scoase din evidenţă doar atunci când faptele pe care le-au săvârşit nu mai sunt prevăzute de lege ca infracţiuni, s-a dispus renunţarea la urmărirea penală sau clasarea faţă de ele ori s-a pronunţat o hotărâre definitivă de achitare sau de încetare a procesului penal, au trecut 10 ani de la data când s-a pronunţat o hotărâre definitivă de renunţare la aplicarea pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei şi nu s-a dispus amânarea sau revocarea acesteia, au trecut 20 de ani de la data introducerii în Registru, dacă pedeapsa aplicată este de cel mult 5 ani, la împlinirea vârstei de 85 de ani, dacă pedeapsa aplicată este mai mare de 5 ani sau în cazul decesului.