Șoferilor nu trebuie să le lipsească din portbagaj echipamentele obligatorii, dacă nu vor să se aleagă cu amenzi la un simplu control al Poliției Rutiere.
Codul Rutier a fost actualizat pentru anul 2025 și prevede ca șoferii să aibă mereu în portbagajul mașinii lor anumite obiecte, care le-ar putea fi de mare ajutor în cazul producerii unui accident sau în cazul apariției unei defecțiuni pe traseu. Lipsa acestor echipamente obligatorii le-ar putea aduce amenzi usturătoare la un simplu control de rutină efectuat de Poliția Rutieră. Iată care sunt acestea.
Ce echipamente trebuie să aibă șoferii mereu în portbagaj în 2025?
Conform prevederilor din Codul Rutier în vigoare, șoferii trebuie să aibă în portbagaj o trusă medicală de prim ajutor în termen de valabilitate, stingător de incendiu funcțional și două triunghiuri reflectorizante. Aceste obiecte sunt necesare în cazul producerii accidentelor sau a defecțiunilor și sunt obligatorii indiferet de categoria de vehicule. Conducătorii auto trebuie să aibă grijă ca echipamentele să nu fie expirate pentru a evita sancțiunile. Lipsa oricăruia dintre obiectele menționate îi poate costa pe români în 2025.
Șoferii care conduc vehiculele cu masa totală maximă autorizată de peste 3,5 tone trebuie să aibă și vestă reflectorizantă și lanțuri antiderapante pentru a evita sancțiunile polițiștilor, potrivit ziarulunirea.ro.
Roata de rezervă, cricul și cheia pentru prezoane nu mai sunt obligatorii în 2025
Roata de rezervă, cricul și cheia pentru prezoane nu mai sunt obligatorii în 2025. Chiar dacă ar fi bine să se afle în portbagajul mașinilor, mai ales în cazul călătoriilor lungi sau pentru cei care se deplasează pe drumurile din zonele izolate, șoferii nu vor fi sancționați dacă acestea lipsesc. Roata de rezervă a fost eliminată de pe lista echipamentelor obligatorii, deoarece tot mai multe mașini ajung să fie livrate cu kituri de reparat pana, anvelope run-flat sau sisteme de monitorizare a presiunii, datorită progreselor tehnologice din ultimii ani. Cu toate acestea, ele nu sunt atât de eficiente în cazul unor defecțiuni mai grave.
Există și alte obiecte care le-ar putea fi de mare ajutor șoferilor într-o situație de urgență, care nu sunt trecute pe lista echipamentelor obligatorii. Printre acestea se numără: cablul de remorcare, cablul de încărcare a bateriei, banda adezivă, sfoara, uleiul de motor, lichidul de frână, lichidul de parbriz și cârpele uscate.
Codul Rutier a fost actualizat și în privința regulilor pe care trebuie să le respecte șoferii dacă au montat la mașină un cârlig de remorcare, pe care vor să-l folosească pentru tractare. Dispozitivul de cuplare trebuie să fie omologat și compatibil cu mașina în cauză. De asemenea, nu trebuie să fie depășite dimensiunile legale ale ansamblului, iar echipamentele de frânare, iluminare și tractare ale remorcii trebuie să fie funcționale. Șoferii cu permis categoria B pot tracta doar remorci de până la 750 kg. Pentru ansambluri de 3.500 și 4.250 kg se face un curs suplimentar, iar pentru ansamblurile și mai mari este necesară obținerea permisului de categorie BE.